top of page

בריטניה: הדרכה לשופטים כיצד להשתמש בבינה מלאכותית

שופטים באנגליה ובבריטניה קיבלו לאחרונה הדרכה בנושא שימוש בבינה מלאכותית (AI) במערכת המשפט. ההדרכה, שפורסמה ב-12 בדצמבר, מתמקדת בשופטים ובטריבונלים באנגליה ובוויילס ונועדה להקנות מידע ולהזהיר את בעלי התפקידים השונים במערכת המשפט מפני סכנות אפשריות.

משפטנים בכירים בבריטניה מציינים כי הם רואים בהתפתחויות האחרונות בתחום הבינה המלאכותית הזדמנות אדירה לחולל שינויים מרחיקי לכת לטובה במערכת המשפט. עם זאת, הם מדגישים שלצד ההזדמנויות, חיוני ששופטים בכל הדרגות והמוסדות יפתחו הבנה נכונה של הטכנולוגיות ויישומן האפשרי בתחום המשפט.

ההנחיות כוללות מספר דוגמאות והמלצות לשימושים מועילים של כלי בינה מלאכותית עבור שופטים ועורכי דין. בראש ובראשונה לצורך פעולות אדמיניסטרטיביות שגרתיות כגון סיכום מסמכים ארוכים, הפקת תקצירי פסקי דין, הכנת מצגות ויזואליות לדיונים וניסוח מהיר של הודעות דוא"ל ומכתבים.

עם זאת, עיקר ההתייחסות בהנחיות הללו הוא באזהרה מפני הסיכונים הכרוכים בשימוש לא מושכל או בלתי אחראי בכלים של בינה מלאכותית. הן מזהירות מפני סיכויים גבוהים לקבלת מידע שגוי, חלקי, מטעה או לא מעודכן מכלים אלו. כמו כן הן מבקשות מהשופטים להימנע ככל האפשר מלאמת או לחתום על מסמכים שהופקו באופן אוטומטי על ידי הבינה המלאכותית.

על פי ההנחיות, השימוש בכלי בינה מלאכותית לצרכי מחקר וניתוח משפטי עמוק אינו מומלץ בשלב זה. הן אף מציינות במפורש כי מידע המופק על ידי כלים אלו "עלול להיות בלתי מדויק, חסר, מטעה או לא מעודכן". בנוסף ישנו חשש כבד שמידע זה אף ישקף במידה רבה את הדין והפסיקה האמריקניים ולא את אלו הבריטיים, בשל היקפי המידע העצומים של מידע משפטי אמריקני לעומת האנגלי.

ההנחיות מגיעות על רקע תנועה הולכת וגוברת להסדרה של הבינה המלאכותית גם בבריטניה. בתחילת נובמבר האחרון אף נערכה בממלכה ועידת הביטחון הראשונה בנושא בינה מלאכותית בהשתתפות בכירים ממשלתיים, חברות טכנולוגיה מובילות ומומחים מהאקדמיה. בנוסף, באיחוד האירופי גובשה בדצמבר רגולציה חדשה ומקיפה לתחום המתפתח במהירות.

לדידם של בכירים במערכת המשפט הבריטית, ההנחיות הייעודיות לשופטים מהוות צעד משמעותי ואף הכרחי במאמץ להתמודד עם המורכבויות והאתגרים ההולכים וגדלים הכרוכים באימוץ הטכנולוגיה. הן עוסקות הן בהיבטים החיוביים והן בסיכונים האפשריים, ויכולות לשמש מודל למדינות נוספות. עם זאת, ברור לכל כי הנושא מחייב השכלה ומעורבות מתמדת של השופטים ובעלי התפקידים הרלוונטיים, על מנת להתאים כראוי את מערכות החקיקה והמשפט להשפעה ההולכת וגוברת של הבינה המלאכותית על חיינו

Comments


bottom of page