top of page

יצירה שנוצרה באמצעות בינה מלאכותית – של מי זה? בעיות ופתרונות

עודכן: 21 בינו׳

המצב החוקי העמום בישראל ובעולם בנוגע לזכויות יוצרים על יצירות בינה מלאכותית - סקירה מקיפה של הדילמות, האתגרים והפתרונות האפשריים. כיצד ניתן להתמודד עם הסוגיה המורכבת של זכויות יוצרים ליצירות בינה מלאכותית עד להסדרה ברורה בחוק? המלצות ורעיונות יצירתיים להתקדמות.


 

בין אם אתם גרפיקאים שמעצבים תמונה, יזמים שכותבים קוד לאפליקציה שלכם או כותבים מאמר חדש על תכנון ובנייה לאתר שלכם – ברירת המחדל היא שהבעלות היא שלכם. את זה אנחנו יודעים כי לפי סעיף 33(א) לחוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, "היוצר של יצירה הוא הבעלים הראשון של זכות היוצרים ביצירה".

מה קורה כאשר התמונה, הקוד והמאמר "הגיעו לעולם" באמצעות או בזכות כלי בינה מלאכותית? ובכן פה העסק מתחיל להסתבך, והתשובה היא...שאין תשובה. טוב לא בדיוק, אבל בערך, כלומר זה לא שאין תשובה בכלל, אבל זה קצת כמו לשאול מישהו אם פלאפל זה טעים – חלק יאמרו שכן, חלק יאמרו שלא, חלק יאמרו שזה תלוי איפה אכלתי, חלק יאמרו שזה תלוי איך התיבול ועם כמה שמן טיגנו, חלק בכלל יאמרו שזה טעים רק אם מכינים בבית וכן הלאה וכן הלאה.


ואחרי כל מה שכתבתי, מה התשובה? אז כמו התשובה לשאלה "האם פלאפל זה טעים" – תלוי את מי שואלים.


ישראל

זוכרים את סעיף 33(א) לחוק זכות יוצרים? ובכן עולה שאלה האם בינה מלאכותית יכולה להיות "יוצר" או שמא "יוצר" יכול להיות רק בן אנוש בשר ודם. השאלה הזו טרם הוכרעה בחוק או בפסיקה, בטח לא פסיקה מחייבת של בית המשפט העליון ולכן נותר להמתין בסבלנות, ובכל מקרה נראה שכרגע המגמה היא לא להתעסק בשאלה הנפיצה הזו.


ארה"ב

בארה"ב המצב כבר יותר ברור – החוק האמריקאי בגיבוי משרד המשפטים האמריקאי מסרב, נכון לעכשיו, להכיר ביצירות שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית כיצירות מפני שהחוק האמריקאי העוסק בזכויות יוצרים (Copyright Act of 1909), מציין במפורש שזכויות יוצרים יכולות להיות שייכות ל-PERSON (כלומר בן אנוש), ומכיוון שבינה מלאכותית אינה בן אנוש – כל מה שנוצר באמצעות בינה מלאכותית לא זכאי להגנת זכויות יוצרים. אדם בשם סטיבן ת'אלר נאבק מזה זמן רב במשרד המשפטים האמריקאי בנסיון להכיר ביצירות שיצר כמוגנות בזכויות יוצרים, בינתיים ללא הצלחה (ראהCivil Action No.22-1564 Stephen Thaler v. Register of Copyrights and Direct of the United States Copyright Office מיום 18.8.2023).


האיחוד האירופי

בדומה לישראל, אין עדיין תשובה ברורה ואין תקדים כלשהו שאפשר להסתמך עליו, אך ראוי לציין שבחקיקה של האיחוד האירופי מופיע לא מעט המונח "Legal Person" בהקשר של זכויות יוצרים (ר' למשל DIRECTIVE 2006/116/EC OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL) שזה די דומה למצב בארה"ב. עם זאת בימים אלה דנים בחקיקה אחידה שתחול באיחוד האירופי שתעסוק בבינה מלאכותית, לאחר שלאחרונה הגיעו להסכמה על טיוטת חוק שתועבר לאישור המועצה והפרלמנט באיחוד האירופי שתחול על 27 מדינות האיחוד האירופי, אך חשוב לציין שטיוטה זו טרם פורסמה ולכן אנחנו לא יכולים לדעת מה בדיוק יופיע שם; וגם לאחר שתפורסם היא צריכה לעבור הליך של אישור. האופטימיים מדברים על כניסה לתוקף באמצעי או בסוף 2025 לכל המוקדם.


סין

לפני כחודש ימים התקבלה בסין החלטה תקדימית מאוד לפיה תוכן שנוצר בבינה מלאכותית: (א) שייך למי שהשתמש בבינה המלאכותית; (ב) ניתן לאכיפה ולתביעה במקרה של שימוש ללא אישור בעל הזכויות ((הליך The Beijing Internet Court ruling (2023) Jing 0491 Min Chu No. 11279, פסק הדין ניתן ב-27.11.2023)), זאת לאחר שאדם זכה בתביעה שהגיש בגין שימוש בתמונה שנוצרה בבינה מלאכותית ללא אישורו. אמנם זה ניתן בערכאה נמוכה ולא מחייבת, אך זה כן מלמד אותנו על הבדלי הגישה בעניין.


הבעיה והפתרון האפשרי - יצירות נגזרות של תוכן שנוצר בבינה מלאכותית(?)

אין ספק שיש פה הרבה מאוד בעיות – אתם מכירים יזם שיקים סטארטאפ שבליבו קוד שפותח בבינה מלאכותית כאשר הפוטנציאל המסחרי שלו שואף לאפס מפני שהטכנולוגיה שלו חסרת הגנה משפטית? האם חברת תרופות תפתח תרופה לסרטן כאשר אין לה שום תמריץ כלכלי מפני שכל אחד יוכל לעשות "העתק-הדבק" לפורמולה? האם הייתם מפרסמים מאמר באתר שלכם שכל אחד יכול להעתיק אותו מבלי שיש לכם אפשרות לעשות משהו בנדון? כנראה שברוב הדוגמאות היו מעדיפים לוותר על התענוג של יצירה בבינה מלאכותית, או לחלופין משתמשים בכל זאת תוך שאתם מודעים לכך שלמה שיצרתם יש ערך כלכלי נמוך, אם בכלל.


אז מה בכל זאת אפשר לעשות? האם זה אומר לוותר לחלוטין על בינה מלאכותית?

ובכן יש פתרון אפשרי שחשבתי עליו. תחשבו למשל על יצירות בנחלת הכלל (למשל המונה ליזה, הסימפוניה התשיעית של באך או האנזל וגרטל של האחים גרים). היצירה המקורית אינה מוגנת, אך היצירה הנגזרת שלה ניתנת להגנה. כך למשל אם אני מנגן את הסימפוניה התשיעית בגיטרה ובמקצב ייחודי ומוסיף מילים משלי – יצרתי למעשה יצירה חדשה שאני הופך לבעלים וליוצר שלה; בדיוק כפי שיש אינספור גרסאות ישראליות להאנזל וגרטל אשר הפכו לימים לעמי ותמי שכל אחת מהן זכאית להגנה בפני עצמה.

לכן, עד שיהיה סדר בנושא, ייתכן והפתרון הוא שהבינה המלאכותית תהיה לנו כלי עזר, אך את "הפינישים" עדיין צריך לעשות בן אנוש בשר ודם. לפחות בינתיים.

Comments


bottom of page