top of page

ארה״ב: ההנחיות חדשות לשימוש עורכי דין בטכנולוגיות בינה מלאכותית

בארה"ב החלו לפרסם הנחיות ראשונות לשימוש עורכי דין בטכנולוגיות בינה מלאכותית (AI) חדשניות, כמו ChatGPT וכלים דומים. עם התפתחות מהירה של טכנולוגיות אלו והשפעתן ההולכת וגוברת על תחום המשפט, הפכה הצורך בהסדרה ראשונית לכלי עבודה אלו להכרחית.


רובוטים והולגרמות בבתי המשפט
רובוטים הולוגרמיים בבית המשפט בארה״ב - כנראה שזה לא יקרה, לפחות לא מחר..

הזרקור על ניו-יורק וקליפורניה

ההנחיות הראשונות לשימוש בכלי בינה מלאכותית בתחום המשפט הוצגו על ידי לשכות עורכי הדין של מדינות ניו יורק וקליפורניה. מטרתן העיקרית של ההנחיות היא להבטיח שהשימוש בטכנולוגיות אלו על ידי עורכי דין יהיה אתי, יישמר חיסיון לקוחות, וכל המידע המשפטי והמשפטי שיופק באמצעותן יהיה מדויק ומהימן.


נקודות המפתח בהנחיות השונות

ניו יורק: באפריל 2024 פרסמה לשכת עורכי הדין במדינת ניו-יורק דו״ח מפורט תחת הכותרת Report and Recommendations of the New York State Bar Association Task Force on Artificial Intelligence. הדו״ח שמונה 92 עמודים קובע הנחיות מפורטות בנוגע לשימוש עורכי דין בטכנולוגיות מבוססות בינה מלאכותית. בהנחיות אלה מוגדרים סטנדרטים ונקבעות מגבלות אתיות שנועדו להבטיח את האינטגריטי של המקצוע המשפטי גם בעידן החדש. ההנחיות כוללות בין היתר:

  • חובה ליידע לקוחות אם עורך הדין עושה שימוש בכלי בינה מלאכותית לטובת הטיפול בתיקם ולקבל את הסכמתם המפורשת לכך.

  • לא להזין לתוך הכלי בינה מלאכותית כל מידע סודי או חסוי הקשור ללקוחות.

  • לבדוק ולאמת את דיוק המידע, הציטוטים והניתוחים המשפטיים המופקים על ידי הכלי לפני שימוש.

  • להמשיך ולהפעיל שיקול דעת עצמאי ומקצועי בכל הטיפול המשפטי במקביל לשימוש בכלי הבינה המלאכותית.


קליפורניה: בדומה להנחיות במדינת התפוח הגדול כך גם בקליפורניה החמה התמקדו במגוון היבטים כמו שמירה על סודיות הלקוח, איסור הטעיית בתי משפט, שמירה על אובייקטיביות ועל מקצועיות עורכי הדין. כך לדוגמא ניתן למצוא בין ההנחיות:

  • חובת תקשורת ושקיפות ותקשורת עם הלקוח על שימוש ב-AI בתיק שלו

  • איסור על עוה״ד לחייב את הלקוח על הזמן שחסכו כשהשתמשו בטכנולוגיית AI

  • עורכי דין צריכים להפגין "תרבות ארגונית" של שימוש אחראי בטכנולוגיות אלו.


בבריטניה - ממליצים

לעומת ההנחיות האמריקאיות הממוקדות במניעת הפרת חוקים, כללי האתיקה ופגיעה בלקוחות, בבריטניה נקטו בגישה יותר רחבה. שם, לשכת עורכי הדין פרסמה המלצות כוללות לשימוש אחראי בבינה מלאכותית, תוך דגש על סיכונים הקיימים בכלים אלו כמו הטיות, "הזיות" (יצירת מידע שגוי) וחשש מפגיעה בסודיות ובקניין רוחני.


מגמה עולמית

הנחיות אלו ממשיכות מגמה עולמית של ניסיון לאסדר את השימוש בבינה מלאכותית גנרטיבית בתחומים שונים, לצד העלאת המודעות לסיכונים הפוטנציאליים שטכנולוגיות אלו טומנות בחובן. התגובות הראשונות מהשטח מראות כי עורכי דין רבים רואים בטכנולוגיות אלו כלי משמעותי שיסייע בעבודתם ויגביר את היעילות והנגישות של שירותים משפטיים. עם זאת, אי אפשר להתעלם מהחששות הקיימים וחשוב שעורכי הדין ישכילו לאזן בין הפוטנציאל לבין הסיכונים בצורה מושכלת.

Comentarios


bottom of page