top of page

המהפכה המשפטית הדיגיטלית: כלי חדש מבוסס בינה מלאכותית לעורכי דין מסייע בגילוי מסמכים דיגיטלי

עודכן: 21 בינו׳


עורך דין רובוטי מבוסס בינה מלאכותית יושב בספרייה ומעיין בספר
עורכי דין רובוטיים? כנראה שלא בקרוב

בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחויות מרשימות ביותר בתחום הבינה המלאכותית (AI), שכבר מתחילות לחלחל לתחום המשפט ולשנות את פני מקצוע עריכת הדין. חברת Reveal לגילוי אלקטרוני השיקה לאחרונה יכולת חדשה המבוססת על בינה מלאכותית לעורכי דין בשם 'Ask', המאפשרת למשתמשים לבצע חיפוש וגילוי מסמכים בעזרת שאלות בשפה טבעית במקום שאילתות מורכבות. זוהי רק ההתחלה של המהפכה שצפויה להגיע לעולם עריכת הדין בעקבות התקדמות הבינה המלאכותית.

 

מה זה בדיוק? פירוט טכנולוגיות ויישומים

הכלי שעונה לשם 'Ask' משתמש במודלים מתקדמים של למידה עמוקה (deep learning) ורשתות נוירונים מלאכותיות כדי לאפשר למשתמשים לנסח שאלות על תוכן תיקים בשפה טבעית ולקבל תשובות מדויקות המבוססות על מסמכי התיק. המערכת מיידעת את המשתמש אילו מסמכים שימשו כמקורות מידע ליצירת התשובה. חברות טכנולוגיות משפטיות מובילות מוצרי משיקים נוספים דומים המשלבים יכולים בינה מלאכותית מתקדמות עיבוד שפה טבעית (NLP), כרית טקסט (text mining), סיווג או קישוריות מידע. למשל Everlaw עם העוזר הדיגיטלי Everlaw AI, ו-DISCO עם הצ'טבוט ססיליה.

 

מהם היתרונות לעורכי הדין?

  • חיסכון משמעותי בזמן על ידי דילוג על ניסוי שאילתות חיפוש

  • קבלת תוצאות רלוונטיות ומדויקות יותר

  • גישה מהירה למידע קריטי בתיקים מורכבים

  • אוטומציה של מטלות חוזרות ושגרתיות

  • ניתוח מהיר ויעיל של כמויות עצומות של נתונים ומסמכים

  • זיהוי קשרים וקונפליקטים

כך למשל, עורכי דין יכולים להשתמש ביכולות אלה כדי לאתר מסמכים רלוונטיים לתיק מתוך אלפי מסמכים, לסווג אוטומטית מסמכים לקטגוריות, לנתח חוזים ולזהות סעיפים בעייתיים, לאתר פסיקה רלוונטית ועוד. כלי בינה מלאכותית יכולים לייעל מאוד התנהלות מול לקוחות, ניהול תיקים, ניתוח מסמכים משפטיים, גילוי וסיווג ראיות ועוד תהליכים מרכזיים בעבודת עורך הדין.

 

מה הם האתגרים המרכזיים בבינה מלאכותית לעורכי דין

עם כניסת הבינה המלאכותית להיכלי המשפט, עולים נושאי אתיקה ורגולציה חשובים שיש לתת עליהן את הדעת:

  • הגנה על פרטיות וחיסיון

  • שקיפות לגבי פעולת האלגוריתמים

  • מניעת הטיות ואפליה בקבלת החלטה על ידי אלגוריתמים

  • פיקוח ובקרה על ביצועים ודיוק הפלט של המודלים

  • שמירה על ערכי אתיקה מקצועית של עורכי הדין

  • מניעת הסתמכות עיוורת על תוצאות המודלים

  • הימנעות מהזיות ומידע שגוי

אתגרים מהותיים אלו ועוד, מדגימים את הצורך שהאימוץ של כלי בינה מלאכותית מהפכניים כמו 'Ask' ייעשה אחראית תוך התאמה לסוגיות והשלכות רחבות יותר של שילוב בינה מלאכותית במקצוע עריכת הדין והמשפט. 


מה התחזיות להמשך? איך זה ישנה את פני המקצוע בטווח הארוך?

מומחים חוזים כי הבינה המלאכותית צפויה לחולל מהפכה אמיתית בתחום המשפט. כלי בינה מלאכותית יאפשרו אוטומציה הולכת וגדלה של כ50% (!) מהמטלות של עורכי הדין, קבלת החלטות מהירה ומדויקת יותר, ואף עשויים לאפשר למחשבים לנתח בכוחות עצמם חומר משפטי מורכב ולהגיע למסקנות והמלצות בנוגע לתיקים.

ייתכן שבעתיד הטיפול בתיקים "שגרתיים" יוכל להתבצע במידה רבה על ידי מערכות בינה מלאכותית מתקדמות. עורכי הדין יוכלו אז להתמקד בתיקים מורכבים ותקדימיים. עם זאת, ככל הנראה שעורכי דין אנושיים ימשיכו למלא תפקיד מרכזי בעריכת דין, בעיקר בזכות יכולות אנושיות כגון אמפתיה, שכנוע, יצירתיות ושיקול דעת. תפקידם צפוי להשתנות במידה רבה לאינטגרציה וניצול מיטבי של הטכנולוגיה לצד היכולות הייחודיות לבני אדם.

 

כך תמצבו את עצמכם בחזית המקצוע גם בזמני שינוי

כדי לשרוד בעידן זה, עורכי דין יצטרכו לרכוש מיומנויות טכנולוגיות חדשות ולהסתגל לדרכי חדשות. מומחיות בתחום הבינה המלאכותית ויכולת לשלב באופן כללי אפקטיבי בעבודה המשפטית יהפכו אותה להכרחיים. צפויה גם עלייה בביקוש למומחים בסוגיות האתיות והרגולטוריות הנלוות לטכנולוגיה זו.

העשורים הקרובים יעמדו בסימן שינוי מרחיק לכת באופייה ודרכי פעולתה של מערכת המשפט. המפתח יהיה יכולתם של עורכי הדין לאמץ ולשלב בהצלחה את החידושים הטכנולוגיים לצד שמירה על ערכי היסוד האנושיים של המקצוע. הצטרפו אלינו לקהילת 'משפט ובינה מלאכותית | AI 4 LAW' ותישארו מעודכנים בכל מה שעורך הדין של העתיד צריך להיות מעודכן.


Comments


bottom of page