top of page

השנה שהייתה: סקירת הבינה המלאכותית בעולם המשפט ב-2023

עודכן: 15 בינו׳

בשבוע שעבר לפני שנה, ב-30 בנובמבר 2022, שוחרר לציבור ChatGPT - בוט השיחה של OpenAI אשר הפך לתופעה עולמית. אף שבאותה העת אף אחד לא צפה זאת, שחרורו של ChatGPT סימן מפנה מכריע בעולם הטכנולוגיה המשפטית ואף בתעשיית המשפט כולה. במהלך 12 החודשים הבאים, בינה מלאכותית גנרטיבית השתלטה על השיח ועל ההצעות המוצריות בתחום. ChatGPT עצמו הפך לשם גנרי, עבור רבים, לכל הבינה המלאכותית הגנרטיבית. עבור העולם המשפטי נעשתה חשיבות להבחנה בין ChatGPT לבין בינה מלאכותית גנרטיבית בכללותה.


רובוט עורך דין מעיין בספרים. בחזית רשום 2023
שנת 2023 סימנה את עלייתה של הבינה המלאכותית בעולם המשפט

השנה הראשונה של מסע הבינה המלאכותית בעולם המשפט לא הייתה נטולת מהמורות. כמו בכל שינוי גדול, היו ציפיות מופרזות, היו חששות, והיו יותר מדי טעויות וניסויים. בתקווה אנחנו יוצאים ממנה עם יותר חוכמה, מוכנים יותר לאמץ את הבינה המלאכותית הגנרטיבית בצורה מחושבת ובעלת משמעות על מנת לשפר את המקצוע.

הסקירה להלן, למרות שאינה שלמה (מאחר ופריצות הדרך בבינה מלאכותית גנרטיבית הציפו אותנו באופן יומיומי), מדגישה כמה רגעים מפתח במה שהיה שנה בלתי נשכחת.

עם שחרורו, ChatGPT מיד משך תשומת לב עצומה בקרב משפטנים וחברות משפטיות. היכולות המרשימות שלו בכתיבה וניתוח טקסט הניבו שאלות קשות לגבי השפעתו הפוטנציאלית על המקצוע. חלק חזו אוטומציה של משרות משפטיות בסיסיות. אחרים דיברו על שינוי מהות העבודה המשפטית.  

בחודשים הראשונים של 2023, פותחו יישומים משפטיים מבוססי ChatGPT רבים, בעיקר בתחומי חקירת מסמכים, חיפוש משפטי, וניסוח חוזים. הם הפגינו יעילות מרשימה אך גם מגבלות ברורות. במקביל, החלו להופיע מודלים משופרים יותר של בינה מלאכותית גנרטיבית המותאמים למשפט, כמו CLAUDE של Anthropic שמפגין ביצועים לא רעים בניסוח מסמכים משפטיים גם בעברית!

באביב, עם הופעתו של GPT-4, נראה היה כי אנחנו ניצבים על סף מהפכה. יכולותיו המוגברות הביאו לגל של התלהבות אך גם לדאגה ממשית מפני שינויים מרחיקי לכת בתעשייה בטווח הקצר. האם עורכי דין אנושיים יהפכו ללא רלבנטיים? האם AI תחליף שופטים? שאלות כאלה ריחפו באוויר.  

עם זאת, עד סוף השנה, לאחר ששככה ההתלהבות הראשונית, התבהר כי למרות התקדמות מרשימה, יש עוד הרבה עבודה לעשות בטרם נראה שינויים דרמטיים בליבת העיסוק המשפטי ובתהליכי קבלת ההחלטות. במקביל, גברה ההבנה שעולם המשפט חייב להתחיל בשילוב משמעותי ואתי של בינה מלאכותית גנרטיבית כדי לשפר תהליכים ולייעל משימות.


כעת אנחנו ניצבים בפתחה של 2024 עם הבנה טובה יותר של הפוטנציאל והאתגרים. הדרך עוד ארוכה, אך ברור כי עידן חדש של חדשנות משפטית מבוססת AI כבר כאן. נותר רק לקוות שנמשיך לנווט אותו בחוכמה. לחצו כאן כדי להצטרף לקהילה ולהישאר בחוד החנית של הטכנולוגיה והמשפט

Comments


bottom of page