top of page

טכנולוגיות בינה מלאכותית לחקירת פשעי ה-7 לאוקטובר והעמדת המרצחים לדין

עודכן: 15 בינו׳

בימים אלו עומדים בפני קהילת המשפט הישראלית והבינלאומית אתגר מורכב: איך לאסוף, לאמת ולשמר ראיות מהטבח המזעזע שהתבצע העלולות להיעלם או להשתנות בזמן קצר ביותר. המערכת המשפטית הבינלאומית עלולה להקשות להביא לדין את חיות האדם הנפשעים ועלולה להקשות בהוכחת חלק מהפשעים המזעזעים שביצע ארגון הטרור חמאס במתקפה האכזרית. כך בינה מלאכותית יכולה לסייע במיצוי הדין ולתמוך בהליכים המשפטיים נגד המרצחים.


חמ״ל עתידני
בינה מלאכותית משמשת ככלי חזק במערכת המשפט. ניתן ללהשתמש בה לתיעוד ושימור הראיות

האתגר: שימור הראיות הדיגיטליות

אחד האתגרים המרכזיים הוא פגמים באיסוף ותיעוד ראיות. ראיות דיגיטליות כגון תמונות, סרטונים וניטור תקשורת דיגיטלית הן חיוניות לחקירת פשעי מלחמה ולמאבק של ישראל בהסברה ובלגיטימציה הבינלאומית אשר משפיעה על הלחימה, אך נתונות לסיכון של מחיקה, עריכה או הסתרה. בנוסף, אימות מהימן של ראיות אלה קריטי להבטחת ערכן המשפטי.

במהלך הטבח הנוראי ולאחריו דווח על מחיקת סרטונים מערוצי טלגרם של חמאס וארגוני טרור נוספים שתיעדו את הפשעים שביצעו המחבלים. זוהי רק דוגמה לאתגרים בשימור ראיות ולצורך במערכות שיכולות לנצל טכנולוגיה לשמירת מידע ביעילות ולהתמודד עם כמויות ענק של משימות ונתונים בזמן אמת על מנת לסייע לתהליכים שעד כה נעשו ברובן בידי בני אנוש בצורה שגרמה לאיבוד של הרבה ראיות ועדויות קריטיות וחיוניות לניהול הזירה התודעתית והמשפטית בעולם.


טכנולוגיות בינה מלאכותית יכולה לשנות את כללי המשחק

טכנולוגיות בינה מלאכותית יכולות להציע פתרונות מתקדמים למחדלים הללו. ולשחק תפקיד מכריע באיסוף ושימור ראיות. ניתוח תמונות מלוויינים באמצעות אלגוריתמים חכמים מספק יכולת לזהות תנועות צבאיות, פגיעות באוכלוסייה אזרחית והשפעות על תשתיות בזמן אמת, ולתרגם את המידע לראיות שימושיות לחקירות בינלאומיות. במקביל, תוכנות המבוססות על בינה מלאכותית יכולות לסרוק ולזהות סרטונים ברשתות חברתיות, לקטלג אותם ולבחון את רלוונטיותם לחקירה, תוך שימוש בזיהוי תדמיתי, התאמת פנים, זיהוי תבניות נשק, ומיקומים גיאוגרפיים. כמו כן, מערכות AI מתוחכמות מאפשרות חיפוש ואימות מידע במאגרי נתונים המכילים נתונים פרטניים, שיכולים לכלול תיעוד של פשעי מלחמה ותקשורת בין חיילים לפיקוד. נוסף על כך, השימוש בטכנולוגיות מבוססות blockchain להגנה על ראיות דיגיטליות מבטיח שראיות אלו ישארו מוגנות ולא ישונו ללא גילוי, מה שמעניק בטחון משפטי ומנגד, יכולת לעמוד בפני ניסיונות לזיוף או לטשטוש המציאות בשדה הקרב המידעי והדיגיטלי.


בינה מלאכותית ככלי למיגור פשע וטרור

שילוב יעיל יותר של טכנולוגיות AI במערכות משפטיות כמובן ידרשו הקצאת משאבים לפיתוח ויישום מערכות מתקדמות אלה, הכשרת משפטנים וחוקרים בשימוש בכלים טכנולוגיים, ויצירת פרוטוקולים בינלאומיים לשיתוף פעולה טכנולוגי בין גופי אכיפה.

עם כל האתגרים הרבים והמורכבים שהטכנולוגיה מציבה לפנינו, יש לזכור שבכל כלי טכנולוגי נמצאת גם ההזדמנות לשיפור ולקידום האנושות. המחויבות שלנו לחקר האמת ולשימוש בטכנולוגיה למען מטרות חיוביות, תאפשר לנו לבנות עתיד שבו פשעים לא יישארו ללא עונש וארגוני הטרור דוגמת חמאס ירעדו מצילם של מערכות הצדק והמשפט. עם שימוש נכון בכלים אלו, נוכל לקוות לעולם בו פחות פושעים יימלטו מהדין, ויותר קורבנות ייראו את יום הדין של עוולות שנעשו נגדם.

Comments


bottom of page